13-06-19: Voortgangsbericht Werkgroep Omgevingsmaatregelen CRO MAA
-
Donderdag 13 juni 2019
Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de voortgang ten aanzien van enkele onderdelen waarmee de werkgroep omgevingsmaatregelen van de CRO MAA zich sinds februari 2019 mee heeft bezig gehouden.
1. 1e Geluidrapportage
Door de Regionale Uitvoerings- Dienst Zuid-Limburg (RUD-ZL) zijn van half december 2018 tot en met 7 februari 2019 metingen verricht naar de geluidswaarden van vliegtuigen die opstijgen of landen op MAA.
Op basis van de meetresultaten is een eerste geluidanalyse opgesteld. Daarin is onder andere weergegeven welke type toestellen de hoogste geluidswaarden produceren en zijn mogelijkheden voor verder onderzoek benoemd. Met name het significante verschil in geluidswaarden bij dezelfde toestellen was aanleiding om te kijken of een ongunstige draairichting aan de kop van de baan hier de oorzaak van zou kunnen zijn. MAA zal de geldende procedure voor draairichting bij taxiën bij vliegmaatschappijen herbevestigen.
Er zal nog een tweede geluidrapportage met nieuwe meetresultaten en analyses worden opgesteld op basis van de mobile-meetstations.
Daarna is het de bedoeling om de meetwaarden te betrekken uit het permanent meetnetwerk van sensornet (zie onderdeel 2 voortgang sensornet)2. Permanent meetsysteem van geluid
De werkgroep heeft zich voor het meten van geluid uitgesproken voor de leverancier Sensornet om een permanent meetsysteem rondom MAA te realiseren. MAAB&I zal de kosten voor dit systeem op zich nemen.
De komende twee maanden zullen de meetlocaties in afstemming met omwonenden worden bepaald. Dit zal bestaan uit drie meetpunten in de gemeente Beek en drie meetpunten in de gemeente Meerssen. Het meetnet biedt de mogelijkheid voor de gemeente Meerssen hier met eigen meetlocaties op aan te sluiten en zo het meetnet te vergroten.
Het is de bedoeling om het meetsystem na de zomer operationeel te hebben. Meetgegevens zullen via het meetsysteem realtime online beschikbaar komen. De werkgroep Omgevingsmaatregelen zal met inschakeling van de community tool de meetresultaten analyseren en input uit de omgeving daarop verzamelen (zie onderdeel 4 community)
3. NLR onderzoek verkenning mogelijkheden beperken grondgebonden geluid
MAAB&I heeft aan het NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) opdracht gegeven om een verkenning uit te voeren naar de mogelijkheden om bij de luchthaven MAA grondgebonden geluid te beperken. Met de vertegenwoordigers van luchthaven, NLR en de werkgroep is een terreinschouw gepland om de opties in het terrein langs te lopen. Tussenresultaten zullen gedeeld worden via het online community-platform (zie onderdeel 5 Community). Als het onderzoek is afgerond zal dit via de website van de CRO openbaar worden gemaakt.
4. APU stand van zaken
Geparkeerde vliegtuigen op MAA gebruiken voor hun elektriciteitsvoorziening een z.g. Ground Power Unit (GPU). De auxiliary power unit (APU) word gebruikt voor het verwarmen/koelen van temperatuur gevoelige goederen of indien er een storing is met de GPU.
Een APU of hulpaandrijvingseenheid is een apparaat dat de stroom levert voor het aandrijven van de elektrische systemen aan boord voordat het vliegtuig vertrekt en de APU levert pneumatische druk om de airconditioning systemen aan te drijven.
Deze hulpmotoren geven veel geluid- en geur overlast in de directe omgeving.
De directie van MAA heeft diverse maatregelen genomen om de overlast van de APU te beperken. Hierdoor is het aantal malen dat de APU in 2019 voor de oost-loods gebruikt werd afgenomen t.o.v. 2018. Desondanks wordt er met name in Ulestraten overlast ervaren a.g.v. het APU-gebruik. Vandaar dat door MAA en MAAB&I deskundigen zijn ingeschakeld en diverse onderzoeken zijn gedaan naar
hinder beperkende maatregelen. Ook met omwonenden heeft hier overleg over plaatsgevonden en zijn ideeën uitgewisseld.
Er bestaan systemen die het APU-gebruik van vliegtuigen in stationaire toestand kunnen vervangen. Met name elektriciteit (walstroom) zijn emissie-loze alternatieven. MAA en MAAB&I zijn versneld bezig om deze alternatieven aan te schaffen (om zo het APU gebruik
voor stationaire activiteiten te kunnen stoppen. Dit zal een grote verbetering voor de omgeving opleveren. De levertijd van de elektrische systemen wordt geschat op zes á zeven maanden. In overleg met inwoners van Ulestraten wordt gezocht naar mogelijkheden om de levertijd te verkorten. Deze maatregel zal straks ook onderdeel uitmaken van het pakket aan maatregelen dat getroffen gaat worden in het kader van het Provinciaal Inpassingsplan en de nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven. Hiervoor loopt thans nog het akoestisch onderzoek.
5. Community (online)
Om de activiteiten van de werkgroep breder te laten aansluiten op de omgeving van MAA is een online community tool in ontwikkeling, waardoor de werkgroep in staat is om via een community van ca. 1500 accounts (huisadressen) discussies, ruggenspraak, polls e.d. te organiseren. Hierdoor kan over de voortgang van onderzoeken en mogelijke verbetervoorstellen de dialoog met de omgeving breed gevoerd worden. De komende maanden wordt de community tool verder ontwikkeld, zodat deze na de zomer operationeel is.
Het platform zal worden ingezet voor de activiteiten van de werkgroep, voor lopende onderzoeken en waar discussie nog in beweging is. Onderzoeken die afgerond zijn en waardevrije gegevens zullen op de website van de CRO worden gepubliceerd, zodat deze voor iedereen zijn in te zien.Na de zomer zullen huishoudens rondom het vliegveld worden benaderd om deel te nemen aan de (online) community. Dit zijn de direct omwonenden binnen de 56 Lden contouren de 48 Lden contour. Hiermee zijn ongeveer 900 accounts vergeven. Overige accounts zijn beschikbaar voor huishoudens in de woonkernen die liggen onder de aan- en uitvliegroutes van MAA. Gestreefd zal worden naar vertegenwoordiging uit alle kernen. Bij de invulling zal ook als criterium gaan gelden dat de leeftijdsopbouw van de deelnemers een afspiegeling is van de leeftijdsopbouw van de bevolking in Zuid-Limburg, om hiermee een zo representatief mogelijke doelgroep te krijgen.